In andere landen zijn minder snelwegen verlicht dan in Nederland, maar toch zijn ook daar de meeste drukke wegen wel verlicht. Talrijke wetenschappelijke onderzoeken tonen aan dat wegverlichting een positief effect heeft op verkeersveiligheid. Op snelwegen zal RWS daarom de verlichting niet weglaten ondanks verbeterde koplampen van voertuigen. Wegverlichting is echter een forse energiepost, daarom worden energiezuinige lamptypes gebruikt. Een verdere energiebesparing wordt bereikt door bijzonder energiezuinige lamptypes te gebruiken en installaties dimbaar te maken. Nieuwe verlichtingsinstallaties worden daarom zo uitgevoerd dat het licht in rustige uren kan worden gedimd. In de spits komt er evenveel licht uit de installatie als uit de traditionele installaties. Maar buiten de spits wordt het licht gedimd en komt er minder licht uit. Buiten de drukke uren wordt het licht gedimd tot 20%, waarvan een energiebesparing van 35% wordt verwacht (DYNO, 1999). In natuurgebieden wordt de verlichting zelfs uit gedaan en zal de energiebesparing groter zijn.